De biotechnische vereniging

De vereniging

In een omgeving die streeft naar steeds beter onderzoek geeft de BV een gezicht aan de biotechnische discipline

Word lid van de BV

Werk je binnen het proefdierkundig werkveld? Bijvoorbeeld als biotechnicus, analist of proefdierverzorger? Word dan lid van de Biotechnische Vereniging!

Aanmelden

De Biotechnische Vereniging is er voor alle proefdierverzorgers en biotechnici in Nederland. Ten slotte is de vereniging in 1965 opgericht door en voor deze beroepsgroep. De primaire doelgroep van onze vereniging zijn dan ook alle art. 12 functionarissen (Wet op de dierproeven – Wod). Er zijn verschillen in opleiding (MBO of HBO), in functie (proefdierverzorger, biotechnicus of biotechnisch researchanalist) en het type vergunninghouder (commerciële- of overheidsinstelling) waar onze leden werken. Maar een ding hebben ze gemeen; het professioneel ondersteunen van dierexperimenteel onderzoek waarbij het welzijn van het proefdier hoog in het vaandel staat.
De vereniging heeft van oudsher haar bestaansrecht te danken aan haar duidelijke rol in de kennisoverdracht tussen proefdierverzorgers en biotechnici onderling. Daarmee heeft de vereniging een belangrijk aandeel geleverd om biotechniek een eigen discipline te laten zijn.

De BV telt ongeveer 800 leden. Het grootste deel van het ledenbestand bestaat uit art. 12 functionarissen die werkzaam zijn als dierverzorger en/of biotechnicus. Maar ook analisten, onderzoekers, studenten, artikel 14 functionarissen, DEC-leden en bedrijven behoren tot onze leden. De meeste leden zijn werkzaam bij een academische instelling (universiteiten en academische ziekenhuizen), commerciële instelling (farmaceutische- of biotechnologische bedrijven) en onderzoeksinstituten.

Bekijk hier Zodoende, het jaaroverzicht van de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit over dierproeven en proefdieren. Dit document geeft inzicht waar in Nederland dierproeven worden gedaan, op welke diersoorten en voor welke doelen. De Stichting Informatie Dierproeven heeft deze informatie overzichtelijk samengevat in de brochure 'Dierproeven. Zo doen ze dat!'.