Commissie Themadagen

De commissie Themadagen organiseert tweemaal per jaar een Themadag voor leden van de Biotechnische Vereniging. Maar ook leden van BCLAS, onze Belgische collega's, zijn van harte welkom!

Klik hier om rechtstreeks naar de pagina van de themadagen te gaan.

Via lezingen door professionals en een interactief (middag)programma verdiep je je kennis en/of vaardigheden van een bepaald onderwerp in ons vakgebied. Themadagen zijn laagdrempelig. Zo kun je gemakkelijk en actief informatie en ervaringen uitwisselen met andere deelnemers. Bovendien wordt een Themadag vrijwel altijd binnen een biomedisch onderzoeks- of onderwijsinstituut georganiseerd, waardoor je ook een kijkje in andermans keuken krijgt.

De Themadagen zijn kleinschaliger en interactiever van opzet dan de jaarlijks georganiseerde Biotechnische Dagen. Zo is het aantal deelnemers beperkt tot maximaal 50 en wordt gekozen voor één thema. Als deelnemer denk en doe je actief mee. De thema's die behandeld worden zijn onderwerpen die leven onder onze leden en afkomstig uit de alledaagse praktijk van de biotechnicus, analist en proefdierverzorger.

De eerste echte Themadag werd gehouden op 18 mei 1995. Het onderwerp was: 'Het varken als proefdier'. Sindsdien zijn er vele boeiende thema’s op verschillende leuke locaties de revue gepasseerd, zoals:

• Onderzoek met pluimvee
  • Gedragsonderzoek
  • Omgaan met vooroordelen
  • Welzijn & Welzijnsbewaking
  • Leidinggeven
  • Speciale barrière huisvesting
  • Inschatten ongerief,
  • Het konijn als proefdier
  • Proefdieranesthesie
  • Gebruik van proefdieren in het kankeronderzoek
  • Pijnbestrijding
  • Muizen & Muizenissen
  • Vissen als proefdier
  • GLP in het proefdierlab
  • Primaten in het onderzoek
  • Grote proefdieren
  • Anatomie & Fysiologie
  • De nieuwe biotechnicus
  • Transgenen

Themadagen worden vooraf tijdig aangekondigd via deze website en in het vakblad Biotechniek. Ook worden er posters met alle informatie verspreid in instituten en/of bedrijven waar proefdieronderzoek wordt verricht. Heb je vragen, opmerkingen of suggesties voor een nieuw onderwerp voor een Themadag? Of wil je zelf graag een presentatie geven? Stuur ons dan een e-mail: info@biotechnischevereniging.nl

Graag tot ziens op onze volgende Themadag!